În deșertul de la nord de Las Vegas, un tub lung de 500 de metri din metal se află la baza munților, promițând că într-o zi va revoluționa transportul.
Este locul unde Virgin Hyperloop, ai cărui parteneri include și Virgin Group al lui Richard Branson, dezvoltă tehnologia pentru transportul pasagerilor în capsule care vor ajunge la viteze de până la 1.200 km pe oră, călătorind prin tuneluri vidate care utilizează levitația magnetică.
„Te vei simți ca într-o aeronavă de la decolare și până a prins viteză”, a declarat co-fondatorul și directorul executiv Josh Giegel pentru Reuters.
Acesta dă asigurări că viitorii pasageri nu vor simțiți eventualele turbulențe. „Sistemul nostru este practic capabil să reacționeze la toate acele turbulențe”, a precizat el.
Materialele albe și oglinda din spate fac ca această capsulă să pară mai mare și mai „primitoare” pentru noii utilizatori, a adăugat Giegel.
„Această cabină este întruchiparea reală a întrebării cum luăm o idee și o transformăm în realitate”, a precizat directorul executiv al Virgin Hyperloop.
Capsulele pe levitație magnetică vor găzdui 28 de pasageri și ar putea fi personalizate pentru distanțe lungi și scurte, precum și pentru transportul de marfă.
Deși transportul Virgin Hyperloop se află încă într-un stadiu incipient, Giegel prezice că operațiunile comerciale vor fi desfășurate încă din 2027. Ar putea fi prima formă de transport din ultimii 100 de ani care va revoluționa călătoriile, la fel cum au făcut anterior mașinile, trenurile și avioanele, a mai spus Giegel.
Savantul Robert Goddard, unul dintre pionierii rachetelor moderne, a venit cu ideea „vactrain” (tren în vacuum) la începutul anilor 1900. Franța a încercat să dezvolte trenul aerian în anii 1960 și 1970, dar lipsa finanțării a pus capăt proiectul.
Și România a avut un astfel de proiect, inventat de marele savant român Henri Coandă în 1970. Sistemul de transport prin tuburi sigilate cu presiune scăzută, proiectat de Coandă, atingea viteze uriaşe. O astfel de unitatea de testare a fost construită, la scală mare, în zona Măneciu din Prahova. Visul lui Coandă era să unească Bucureștiul de Brașov și Constanța. După moartea lui, în 1972, proiectul a fost testat de alți ingineri români, dar a fost abandonat după căderea comunismului.
Mai târziu, în 2012, antreprenorul american Elon Musk a propus crearea conceptului Hyperloop, un sistem de transport prin tuburi vidate și mai rapid decât avionul. Josh Giegel, care la vremea respectivă lucra la compania SpaceX a lui Musk, a spus că tehnologia a avansat de atunci.
Bateriile necesare, electronica de putere și unii senzori nu erau încă gata atunci, a precizat Giegel.
În 2020, Josh Giegel și Sara Luchian, născută în SUA din părinți români și director al departamentului pentru relații cu clienții al Virgin Hyperloop, au fost primii doi pasageri care au călătorit la bordul capsulei în tunelul din deșert, în primul test de transport cu oameni.
Virgin Hyperloop vrea să dezvolte mai întâi rute de pasageri în India, unde sistemul de transport este supraîncărcat, și în Arabia Saudită, care nu are o infrastructură.
„Începe cu doi oameni care călăresc în Hyperloop. Se termină cu sute de milioane de oameni care călătoresc în Hyperloop și asta vor fi în actualul deceniu furtunos”, a mai spus Giegel.
Vă recomandăm să citiți și:
Cea mai nouă navă spațială din flota Virgin Galatic. Ce spune Richard Branson despre vehicul
Tunelul Hyperloop din Las Vegas, creat de Elon Musk, ar putea fi operaţional anul acesta